Abordaż – szczepienie się z okrętem wroga za pomocą haków i lin Awizo – szybki statek pomocniczy Bejdewind – niepomyślny wiatr, wiejący ukośnie od dziobu Bak – pokład dziobowy czyli przedni Barkas – wielka łódź wiosłowo-żaglowa, używana w marynarce wojennej Bezan – czworokątny żagiel zawieszony na ukośnym drzewcu Bakburta – lewa burta Bramreja – czwarta reja (licząc od pokładu) Bom – drzewce mocujące dolny lik (krawędź) żagla Brygantyna – żaglowiec z dwoma masztami: pierwszy ma ożaglowanie rejowe, drugi gaflowe Burta – bok statku Bukszpryt – belka wystająca ukośnie do góry od dziobu statku, na której rozpina się liny i żagle Cuma – lina mocująca statek do nadbrzeża Bulaj – okrągłe wodoszczelne okienko w burcie lub ścianie nadbudówki, inaczej świetlik Chłopiec okrętowy – praktykant, szkolący się na marynarza Dawis – rodzaj wyciągu Dziób – przednia część statku Fał – lina do podnoszenia żagli i części omasztowania Flibot – mały, szybki statek Fokmaszt – niższy z dwóch masztów Forkasztel – nadbudówka na dziobie Fregata – żaglowiec o trzech lub więcej masztach z ożaglowaniem rejowym Gafel – drzewce zawieszone ukośnie na maszcie, służące do podnoszenia czworokątnego żagla Galeon – duży statek handlowy lub wojenny o 3-4 masztach, długim dziobie i wysokich burtach Gejtawa – lina podciągająca żagiel rejowy Grzebień fali – jej górna, spieniona część Hals – położenie płynącego żaglowca w stosunku do wiatru; kiedy wiatr wieje z np. prawej burty to statek idzie prawym halsem Halsować – płynąć pod wiatr kursem łamanym (zygzakiem), ustawiając się do wiatru na przemian lewą i prawą burtą, lawirować Jabłko – zakończenie topu, czyli górnej części masztu Kabestan – „winda” do wciągania cum, kotwicy itd. Kaper – właściciel okrętu, zwalczający na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez władzę (patentu) żeglugę wrogiego państwa, korsarz Kasztel – nadbudówka na dziobie lub rufie dawnych żaglowców Kecz – typ dwumasztowca Korweta – dawny wojenny statek żaglowy Kubryk – pomieszczenie dla załogi Łaciński żagiel – żagiel trójkątny, podnoszony na ukośnie zawieszonej rejce Mila morska – 1582 m Maszt – pionowe drzewce, na których podnosi się żagle Oko – marynarz na warcie Okręt linowy – wielki, przeważnie trzymasztowy, silnie uzbrojony okręt Okrężnica – górna część burty Pachołek – niski kołek do mocowania lin Pokładnica – skrajna klepka drewnianego pokładu Poszycie – blachy lub listwy drewniane tworzące burty i pokład Pryz – statek z ładunkiem zajęty przez wroga Refować – zmniejszać powierzchnię żagla przez zwijanie lub składanie jego dolnej części Reja – poziome drzewce przytwierdzone do masztu, do rozpinania żagla prostokątnego Rozprza – drzewce służące do rozpostarcia żagla trójkątnego Rufa – tylna część statku Rufówka – nadbudówka na rufie Rumb – kąt równy 11 ¼ stopnia Rumpel – część steru Rożek takielowski – narzędzie do robót żeglarskich z twardego drewna Sterburta – prawa burta Szalupa – większa wiosłowo-żaglowa łódź okrętowa Szanty – pieśni żeglarskie Szkuner – statek od 2 do 7 masztów o ożaglowaniu skośnym Szkwał – gwałtowny, krótkotrwały powiew wiatru Szot – linka do ustawienia bomu, a tym samym żagla Sztag – lina, część olinowania stałego, podtrzymująca maszt od przodu lub tyłu Sztil – bezwietrzna pogoda na morzu Sztorm – gwałtowne wiatry na morzu Takielunek – olinowanie statku (liny) Talia – wielokrążek używany przy np. olinowaniu Top – górna część masztu Topsel – górny żagiel Wanta – lina podtrzymująca masz z boku Zawietrzna – strona, burta, nie wystawiona na działanie wiatru Zwrot – manewr statku, zmiana biegu żaglowca w ten sposób, że wiatr ma z burty przeciwnej
//hy^^ jakby czegoś brakło, to pisać:D//
|